PŘEDCHOZÍ  DALŠÍ

  1. Závěr

V této diplomové práci jsem popsal celkem 14 astronomických úloh, které by měli zvládnout naměřit studenti gymnázia, a některé úlohy zvládnou proměřit i žáci druhého stupně základní školy. Sám jsem se přesvědčil o tom, že studenty tyto typy úloh neobyčejně baví. Astronomie se tak pro ně nesestává z pouhého výčtu znalostí, které někdo někdy naměřil a zjistil, a teď se je musí naučit. Stávají se vlastně sami “vědci”, sami zjišťují, co to znamená astronomické pozorování.

Úlohy jsou zařazeny tématicky do jednotlivých kapitol, které představují základní objekty, které můžeme prostým okem pozorovat. Snažil jsem se o úlohy prakticky s minimem potřebných pomůcek. Jen u několika úloh využíváme fotoaparát - avšak to je v dnešní době přístroj, který se dá určitě sehnat.

V neposlední řadě je nutné zdůraznit, že se většinou jedná o úlohy otevřené. I když popisuji metodu, kterou se daný problém dá vyřešit, je možné některé části studentům “zatajit”, a nechat je vyřešit danou úlohu relativně samostatně, s využitím zdrojů, jakými jsou jednak knihy, uvedené například v Literatuře, ale také internet.

Doufám, že jsem alespoň svým studentům na Gymnáziu Opatov trochu ukázal to, jaká doopravdy astronomie je.