PŘEDCHOZÍ  DALŠÍ

3. Měsíc

Hned po Slunci je Měsíc druhým nejjasnějším objektem na naší obloze. I ve městech, kde nejsou v noci vidět hvězdy, zahlédnou lidé alespoň Měsíc. Jedná se o našeho nejbližšího souseda. Průměrná vzdálenost Měsíce od Země je 384 400 kilometrů, což odpovídá třiceti průměrům Země. Poloměr je 1738 km. Jeho hmotnost dosahuje 7,35.1022 kg.

I nezkušený pozorovatel si jistě musí všimnout toho, že je pokaždé vidět jiná část Měsíce, neboli že Měsíc střídá určité fáze. Sledováním a popisem těchto fází, navíc i pozorováním východu a západu Měsíce se zabývá první úkol, nazvaný Pohyb Měsíce a měsíční fáze.

Další skutečností je, že vzdálenost Měsíce od Země je relativně malá. Máme tedy šanci už prostým okem spatřit měsíční útvary. A již jednoduchým dalekohledem pozorujete veškerou krásu: moře, krátery, brázdy, pohoří a mořské hřbety. Druhá úloha se tak zabývá kresbou Měsíce.

Nějakého studenta určitě napadne zeptat se, jak vysoká jsou měsíční pohoří, jak hluboké jsou krátery. Proč by si sám nemohl tyto údaje změřit? Úloha Hloubka měsíčních kráterů ukazuje jednoduchou stínovou metodu, díky které se dají tyto hloubky přibližně odhadnout.

Úloha určení vzdálenosti Země - Měsíc je sice trochu složitější, a je nutné mít určité vybavení, ale dá se na střední škole zvládnout. Proto ji také zařazuji.

3.1 Pohyb Měsíce a měsíční fáze

Podoba Měsíce, jeho fáze, se mění pravidelně z noci na noc. Zkusme zadat studentům následující úkol:

ŮLOHA 4: V průběhu několika dní (nejlépe celého měsíce) pozorujte změny fází Měsíce a dobu jeho východu a západu. Snažte se odvodit nějaké zákonitosti.

 

Obrázek 3.1: Střídání fází Měsíce

Základním úkazem, který všichni znají, je střídání měsíčních fází (viz obrázek 3.1). Lunární Měsíc začíná neviditelným novem. O několik nocí později se objevuje na západní obloze krátce po západu Slunce srpek Měsíce. Vidíme Měsíc jako zahnutý úlomek. O hodinu či dvě později, co zapadne Slunce, zapadá i Měsíc. Noc co noc poté srpek dorůstá tak, jak se hranice světla a stínu posunuje po měsíčním disku. Měsíc stále později zapadá. Asi týden po novu dosahuje první čtvrti.

Po první čtvrti zasahuje osvětlená plocha více jak polovinu svého povrchu. Po dvou týdnech od počátku zahltí světlo celou přivrácenou stranu Měsíce. Jelikož je Slunce naproti, vychází úplňkový Měsíc po západu Slunce, je vidět po celou noc, a zapadá při východu Slunce. Poté Měsíc ubývá a mizí. Periodu od novu po nov nazýváme synodický měsíc. Trvá přibližně 29,5 dne.

Astronomové rozeznávají celkem pět druhů měsíců (synodický, siderický, anomalistický, drakonický a tropický). Nás budou zajímat pouze první dva. Lépe se pamatuje synodický - souvisí s cyklem fází. Perioda měsíčního pohybu okolo Země s ohledem na postavení hvězd se nazývá hvězdný (siderický) měsíc. Trvá asi 27,3 dne. Měsíc se tedy posunuje východně přibližně o 13° za den, trochu více než 0,5° za hodinu vůči hvězdám.

Jelikož se jedná o pohyb po oběžné dráze, vychází Měsíc stále později. Zkuste následující pozorování: Sledujete východ Měsíce během jeho úplňku těsně po západu Slunce. Počkáte-li na další východ Měsíce, zjistíte, že se posunul východně. V průběhu západu Slunce se Měsíc stále nachází pod horizontem a vychází až asi 50 minut později. Sledujete-li Měsíc každou noc, zjistíte, že Měsíc v průměru vychází vždy o 50 minut později každý den.

Všechna pozorování lze provádět pouze vizuálně, nebo můžeme žáky pobídnout k tomu, aby Měsíc v jednotlivých fázích zachytili kresbou Měsíce. Mohou poté v průběhu 28 dní získat sbírku třeba osmi kreseb v různých fázích.

3.2 Kresba měsíční krajiny

Na Měsíci je vzhledem k jeho blízkosti od Země vidět již pouhým okem povrchové útvary. Už malý dalekohled ukáže Měsíc jako nerovný svět [3]. Jedná se zejména o moře a o krátery, pozůstatky po zásahu velkých meteoritů. Chceme-li studenty detailně seznámit s povrchem našeho nejbližšího souseda, můžeme to udělat několika způsoby: lze jednoduše v hodině vyjmenovat některé velké krátery a ukázat je na mapě Měsíce, můžeme studenty odkázat na interaktivní mapy či výukové programy, nebo jim lze zadat praktickou úlohu.

Zadání úlohy může například být:

ÚLOHA 5: Zakreslete Měsíc v některé z jeho fází tak, jak je viditelný pouhým okem, případně můžete použít triedr. Snažte se zachytit co nejpřesněji všechny detaily.

Je nutné studentům předem říci, jak bude vypadat pozorovací arch, případně jim ho předem předkreslit a namnožit. Na pozorovacím archu by nemělo chybět toto:

V případě, že je zadáváno dlouhodobější pozorování Měsíce v několika fázích, případně je úkol zadán na delší dobu a není tedy předem zřejmé, kdy bude dotyčný student Měsíc pozorovat, je lepší předkreslit celý Měsíc.

 
Obrázek 3.2: Kresba Měsíce slečny Štěpánky Staňkové, 4.B, Gymnázium Opatov

Je nutné studenty předem upozornit, že si mají Měsíc nejprve důkladně prohlédnout. Musí pochopit, co přesně pozorují. Největší chyby zakreslení vyplývají především z nepochopení toho, co vidíme.

Stejnou úlohu jsem zadal své třídě na Gymnáziu Opatov. Jedná se o žáky čtvrtého ročníku osmiletého gymnázia, tedy srovnatelné jako devátá třída na základní škole. Jejich skici tu s jejich svolením používám jako názorné ukázky.

Ilustrace mohou vypadat podobně jako na obrázku 3.2. Je vidět, že bylo použito “univerzální” předlohy - zadával jsem úkol na dobu přibližně tří týdnů. Na předloze bylo mimo obrázku nutno dopsat jméno, techniku, datum a čas a pozorovací podmínky.

Hned napoprvé se asi studentům zakreslit moře na Měsíci nepodaří. Hlavním problémem nejspíše bude nesprávné umístění útvarů do skici. Jedná se o to, že studenti nemají předem výtvarnou průpravu, která by jim umožnila snadnější zakreslení objektů na správné místo.


Obrázek 3.3: Kresba Měsíce slečny Jany Braňkové, 4.B, Gymnázium Opatov

Taková průprava spočívá v kreslení pomocí referenční sítě. Máme-li malovat například nějaké zátiší, potom je vhodné si předem na papír zakreslit referenční síť (síť vodorovných a svislých čar). Dříve, než něco zakreslíme, je dobré si stejnou síť představit i na skutečném zátiší. To nám pomůže lépe umístit skutečné objekty.

Příkladem toho, jak může vypadat skica od autora, který neumí správně umístit moře na Měsíci do svého obrázku, je obr. č. 3.3. Zde je poznat, že je vše moc vysoko. Nesprávné umístění je vidět na první pohled.

Kresbou Měsíce však tato úloha nekončí. Bylo by dobré, z astronomických důvodů, využít kreseb studentů k poznávání moří na Měsíci.

Studenti mohou porovnávat pozorované útvary s mapou. Potom lépe poznají, jaké útvary opravdu spatřili. Nedoporučuji, aby používali mapu i při kreslení. Nevýhodou použití mapy už v průběhu kreslení je ovlivňování pozorování. Studenti spíše věří mapě Měsíce než vlastnímu pozorování, a snaží se přizpůsobit své ilustrace mapě. Přikláním se spíše k tomu, aby studenti předem vyzkoušeli, například v průběhu výtvarné výchovy, kresbu s pomocí referenční sítě.

Nakreslených skic lze tedy využít k poznávání povrchu Měsíce. Z obrázků lze vyčíst ta moře, která studenti pozorovali. Pro snazší rozpoznání jednotlivých moří na Měsíci přikládám jako Přílohu B mapku měsíčních útvarů rozpoznatelných prostým okem. Obsahuje jen ty nejdůležitější útvary, a tak je přehlednější než podrobné mapy Měsíce ze zeměpisných atlasů.


Obrázek 3.4: Kresba Měsíce slečny Lucie Vilhelmové, 4.B, Gymnázium Opatov

Na obrázku č. 3.2 není moc dobře poznat severní a jižní pól Měsíce. Lze jen těžko identifikovat jednotlivá moře. Budeme-li předpokládat, že je Měsíc umístěn svým severním pólem nahoru, potom lze moře nalevo snad rozpoznat jako Mare Fecunditatis (Moře Plodnosti) a moře dole snad je Mare Nectaris (Moře Nektaru). Tři menší moře u terminátoru (hranice světla a stínu) nedokážu identifikovat.

Na obrázku č. 3.3 je vše vidět lépe. Ač je v něm vše posunuté směrem k severu, přesto lze určit velice dobře tato moře: Mare Serenitatis (Moře Jasu), Mare Tranquillitattis (Moře Klidu), Mare Fecunditatis (Moře Plodnosti), Mare Crisium (Moře Sporů) a Mare Vamporum (Moře Par).

Všechny tyto útvary se podařilo zakreslit jedné žákyni tak, že by se za to nemusel stydět ani malíř (viz obr. č. 3.4). Tato žákyně měla pravděpodobně již někdy dříve výtvarnou průpravu, nebo je velmi nadaná.

3.3 Hloubka měsíčních kráterů

Krátery na Měsíci byly vesměs vytvořeny dopady velkých i malých těles, zejména v období před přibližně čtyřmi miliardami roků. Při dopadu tělesa o typické hmotnosti miliónů tun a typické rychlosti několika km/s až desítek km/s se uvolní energie řádově několika gigajouleů. To stačí na to, aby se všechna hmota tělesa okamžitě vypařila a způsobila obrovský výbuch, po kterém zůstane kruhový kráter.

Tolik nabízí o kráterech [1]. Přesto by se studenti mohli ještě dozvědět, že prvním nám známým vědcem, který popsal metodu, jak změřit výšku měsíčních pohoří, tedy i valů měsíčních kráterů, byl Galileo Galilei (1564 - 1642). Později byla využívána metoda stínů, kterou v tomto úkolu budeme používat i my. (Popsána je v [2], str.26 až 30.)

Topografie měsíčního povrchu je známa hlavně z přesných měření z umělých sond. Přesto lze změřit s přibližnou přesností hloubku kráterů přímo ze Země.

Úkol tedy zní:

ÚLOHA 6: S použitím stínové metody proměřte několik kráterů na Měsíci. Jako podklad použijte fotografií Měsíce v první nebo v poslední čtvrti, případně kvalitních astronomických map nebo přesných kreseb starých astronomů.

Jak budeme postupovat při řešení tohoto úkolu?

Nejprve je potřeba si sehnat pěkné fotografie Měsíce v první nebo v poslední čtvrti. Mnoho takových fotografií obsahuje například [6]. Z této publikace jsem vybral listy číslo 9, 10, 12, 24, 25 a 26 (list číslo 11 máme na ukázku na obr. č. 3.5). Připadaly mi nejvíce vyhovující. Nemusíme však studentům bránit v nafotografování jejich vlastních snímků.


Obrázek 3.5: List 11 z Berlínského atlasu Měsíce autorů Voighta a Gieblera

Bohužel je nutné je upozornit, že jimi získané fotografie nemusejí být tak kvalitní, aby bylo možno hloubku kráterů změřit.

Máme-li fotografii, potom si musíme vybrat kráter, který chceme proměřit. V tom pomůže libovolný atlas Měsíce. Při první či poslední čtvrti je na disku Měsíce k vidění spousta kráterů. Je důležité si vybrat takový, jehož stín je velice dobře patrný a lze dobře odhadnout jeho délku. Čím bude kráter ležet blíže středu lunárního disku, tím přesnější bude výsledek - minimalizujeme tím totiž zkracování stínu. Nejlépe je si vybrat kráter, o kterém předem víme, že má konstantní hloubku a u kterého jeho stín zasahuje přesně polovinu kráteru.

Obrázek 3.6: Schematický nákres okolí kráteru

Na obrázku č. 3.6 je schematicky znázorněna celá situace okolí kráteru. Veličina h udává výšku kráterové stěny (tedy hloubku kráteru), délka stínu je d a úhel, který svírají paprsky Slunce od dna kráteru je označen j . Z obrázku je patrné, že platí:

Situaci vidíme i na obrázku č. 3.7, kde je znázorněna z pohledu pozorovatele mimo Měsíc. Zde je patrné, že pravoúhlý trojúhelník CDE, jehož přeponou je poloměr Měsíce R, je podobný trojúhelníku ABC. Tedy platí, že úhel φ je shodný s úhlem CDE. Navíc platí:

Hodnota úhlu φ je typicky přibližně 10° . Hodnoty sinu a tangens tak malých úhlů jsou přibližně stejné. A s užitím této aproximace lze tedy psát:

Hodnoty l, d a R lze naměřit z fotografie, skutečnou hodnotu R studenti znají, je to 1738 km. (Můžeme zjistit poloměr Měsíce z jiného měření, které by studenti také zvládli, ale není potřeba se tím v této úloze zatěžovat.)

Obrázek 3.7: Situace z pohledu pozorovatele mimo Měsíc

Studenti druhého ročníku Gymnázia Opatov dostali za úkol proměřit několik kráterů. Jednalo se o práci ve skupinách, přičemž každá skupina studentů dostala arch, do kterého dopisovala naměřené údaje (viz Příloha C: Měření hloubky kráterů na Měsíci), okopírovanou fotografii Měsíce z [6] a mapku kráterů na Měsíci.

Naměřené hodnoty jsou zaneseny v tabulce č. 2. V prvním sloupci je uvedeno pořadové číslo kráteru, přičemž je možné, že byl některý kráter naměřen vícekrát, potom má stejné pořadové číslo a liší se buď číslem použité fotografie nebo autorem.

Pro naše sledování je důležitý sloupec předposlední, ve kterém jsou uvedeny spočítané hodnoty hloubek kráterů, a sloupec poslední, ve kterém jsou zapsány skutečné hloubky kráterů na Měsíci, zjištěné z knihy [7]. Bohužel, u některých kráterů nebyly hloubky k dispozici, jednalo se zejména o krátery s proměnlivým dnem. Proto je místo jejich hodnot doplněn otazník.

Podíváme-li se do tabulky, je vidět, že naměřené hodnoty spadají do intervalu 0,1 až 14,8 km. Přesto se lze v pramenech dočíst, že “výšky valů kráterů jsou malé” (viz str. 200 v [3]). Podle ing. Rükla [12] z Planetária hlavního města Prahy nabývají hloubky kráterů hodnot do 6 km. Graficky zpracované hloubky všech kráterů, které byly k dispozici v [7], jsou v Příloze D (Grafické zpracování hloubek kráterů na Měsíci).

Tab.č.2: Naměřené hodnoty hloubek kráterů na Měsíci

č.

kráter

foto

autor

R/mm

R/km

d/mm

d/km

l/mm

l/km

h/mm

h/km

h/km

1

Agrippa

10

Učitel

101

1738

18

310

1,0

17,2

0,2

3,1

3,07

2

Archimedes

12

Učitel

101

4

69

0,5

8,6

0,0

0,3

2,15

2

Archimedes

24

2.Q

100

14

243

4,0

69,5

0,6

9,7

2,15

3

Aristillus

24

2.Q

100

6,5

113

2,0

34,8

0,1

2,3

3,65

4

Aristoteles

9

Učitel

101

4

69

4,0

68,8

0,2

2,7

?

4

Aristoteles

10

Učitel

101

15

258

2,5

43,0

0,4

6,4

?

4

Aristoteles

24

2.Q

100

12

209

4,0

69,5

0,5

8,3

?

5

Autolycus

12

Učitel

101

12

206

1,0

17,2

0,1

2,0

3,43

5

Autolycus

24

2.Q

100

6

104

1,0

17,4

0,1

1,0

3,43

7

Clavius

25

2.Q

103

9

152

2,5

42,2

0,2

3,7

?

8

Cyrillus

9

Učitel

101

28

482

3,0

51,6

0,8

14,3

?

9

Eudoxus

10

Učitel

101

17

293

2,0

34,4

0,3

5,8

?

9

Eudoxus

9

Učitel

101

7

120

3,0

51,6

0,2

3,6

?

9

Eudoxus

24

2.Q

100

13

226

3,0

52,1

0,4

6,8

?

10

Godin

10

Učitel

101

17

293

1,3

21,5

0,2

3,6

3,2

11

Hell

12

Učitel

101

1

17

0,5

8,6

0,0

0,1

2,2

12

Hercules

9

Učitel

101

28

482

2,0

34,4

0,6

9,5

?

13

Herschel

12

Učitel

101

7

120

1,0

17,2

0,1

1,2

3,77

14

Horrocks

12

Učitel

101

23

396

1,0

17,2

0,2

3,9

2,98

15

Kopernikus

26

2.Q

101

19

327

1,5

25,8

0,3

4,9

3,76

16

Manilius

10

Učitel

101

15

258

1,5

25,8

0,2

3,8

3,05

17

Plato

24

2.Q

100

17

295

5,0

86,9

0,9

14,8

?

17

Plato

25

2.Q

103

11

186

5,0

84,4

0,5

9,0

?

18

Theophilius

9

Učitel

101

32

551

2,5

43,0

0,8

13,6

4,4

18

Theophilius

10

2.Q

99,8

40

697

1,0

17,4

0,4

7,0

4,4

19

Triesnecker

12

Učitel

101

17

293

0,8

12,9

0,1

2,2

2,76

20

Tycho

12

Učitel

101

4

69

2,5

43,0

0,1

1,7

4,85

 

Je tedy nutné vyloučit hloubky kráterů větší než 10 km z důvodů velmi hrubého proměření či početních chyb. Nutno poznamenat, že takto špatné hodnoty mohou být způsobeny i použitým výchozím materiálem - tedy špatných fotografií. Z vědeckého hlediska nejsou vyhovující ani fotografie z [6], ale pro účely studentského proměřování bohatě stačí.

Hloubky přesahující 6 km mohou být chybné z důvodu nepřesného odečtení stínu, výběru špatného kráteru (například kráteru proměnlivé hloubky). Při proměřování ve škole se vlastně jedná o nepřesné využití této stínové metody. Je nutné studenty upozornit, že už takovým navržením metody se předem dopouštíme mnoha chyb.

Hloubky 2 až 6 km mohou odpovídat pravdě, ale také může jít o dílo náhody.

Důležité však je, že jsme zjistili přibližné hodnoty hloubek kráterů, jde nám o řády, nikoli o přesná čísla. Pokud by se některý ze studentů chtěl o hloubky kráterů zajímat, lze ho odkázat na lepší zdroje. S využitím přesnějších metod (už jen aproximace na zakřivení povrchu Měsíce, studia měření referenčních bodů, případně využití počítačové techniky na studium přechodu stínu a světla na fotografiích) lze docílit vědecky přesného způsobu měření. Amatérský astronom Bill Davis proměřil takto většinu hor na Měsíci a porovnal údaje se skutečnými, sondami proměřenými údaji [13]. Metoda vedla k velice přesným výsledkům (průměrná celková chyba byla 11 %, což je srovnatelné s jinými metodami určování výšek).

3.4 Vzdálenost Země - Měsíc

Měsíc je jediné nebeské těleso, jehož vzdálenost od Země lze předpovědět jednoduchou geometrickou technikou s přesností na několik stovek kilometrů. Jestliže známe tuto vzdálenost, a navíc úhlovou velikost Měsíce, můžeme spočítat i poloměr Měsíce.

Hodnoty vzdálenosti a poloměru Měsíce jsou známy již od antiky. V Ptolemaiově Almagestu (150 n. l.) je vzdálenost určena jako 59 poloměrů Země. Aristarchos (asi 320 až 250 před n. l.) dokonce popsal, jak najít vzdálenost Země od Slunce v závislosti na vzdálenosti Země od Měsíce.

Obrázek 3.8: Vztah mezi jednotlivými veličinami potřebnými k určení vzdálenosti Země-Měsíc

Naším úkolem bude toto:

ÚLOHA 7: S pomocí níže uvedené metody určete vzdálenost Měsíce od Země.

Tento úkol nepatří mezi jednoduché úlohy z astronomie, jedná se již spíše o metodu složitější. Ale není důvod, aby ji zájemci o astronomii na střední škole nedokázali naměřit. Budeme potřebovat následující:

Princip metody (podle [2] str. 22 až 25) je zřejmý z obrázku č. 3.8. Měsíc vyfotografujeme ve stejném čase (případně tak blízkých časech, jak je to možné) ze dvou míst A a B, jejichž vzájemnou vzdálenost známe. Na každé fotografii bude měsíční disk posunut vůči pozadí hvězd. Vzdálenost hvězd můžeme pokládat vzhledem k hledané vzdálenosti r za nekonečnou. Úhlové posunutí p (paralaxa) je závislé právě na hledané vzdálenosti r, vzdálenosti obou míst d a úhlem mezi Měsícem a místem B, pozorovaným z místa A, a . Závislost lze popsat vztahem, který je odvozen z platnosti sinové věty pro obecný trojúhelník:

Úhel a je nutno proměřit úhloměrem, případně ho lze odhadnout. Je-li z místa A vidět na místo B, je to snadné. V případě, že je místo B ve velké vzdálenosti, nebo není vidět, potom je nutné tento úhel odhadnout jinak, případně využít zeměpisného atlasu a využitím jednoduchých výpočtů z geometrie. Pokud místa A, B, střed Země a Měsíc leží ve stejné rovině, pak je a výška Měsíce, měřená jako úhel od horizontu směrem k zenitu. Další možností, jak určit vzdálenost dvou míst, je využít navigačního systému GPS, který pomocí 24 družic dokáže lokalizovat polohu přijímače.

Abychom proměřili paralaxu p, musíme vyfotografovat Měsíc ve stejný čas ze dvou míst A a B. Čím vzdálenější tato místa budou, tím větší bude p. Každých 110 km vzdálenosti znamená rozdíl jedné úhlové minuty (viz [2] str 23). Tento rozdíl znamená pro fotografickou kameru s ohniskovou vzdáleností 1 m posunutí o 1/3 mm. Už to je měřitelné.

 

Obrázek 3.9: Schematický nákres obou fotografií

Po vyfotografování Měsíce na obou místech dostaneme tedy dvě fotografie (viz obr. č. 3.9).

Nyní je ještě nutné přepočítat naměřené p v mm na úhlovou míru. Nejjednodušší je to v případě, že znáte úhlovou vzdálenost hvězd, které jsou v pozadí na snímku. Jednoduchým přepočtem pak získáme i hledanou úhlovou vzdálenost p. Pokud ji neznáme, musíme přepočítat měřítko negativu, ve stupních na milimetr negativu, které je určeno ohniskovou vzdáleností fotografického přístroje. Platí vztah ([2] str. 18):

Potom je tedy měřítko obrázku Q stupňů na délku políčka negativu. Pokud tedy máme políčko negativu dlouhé 36 mm (odpovídá to klasickému políčku negativu 24´ 36 mm) a ohnisková vzdálenost objektivu fotoaparátu je 135 mm, potom na negativu odpovídá každému milimetru 0,415° . Lze tedy změřit p.

Tato úloha patří mezi nejnáročnější ze všech dosavadních úloh, a to zejména proto, že vyžaduje proměření současně na dvou relativně vzdálených místech. Snad je v možnostech studentů, a praxe mě o tom přesvědčuje, že se například přes internet mohou dvě skupiny studentů ze vzdálených škol domluvit, a takový projekt proměřit společně.

Pokud chce skupina studentů proměřit takovouto úlohu sama, a je tedy vázána na přejezd mezi oběma místy A a B, lze ještě provést korekce na prodlevu mezi oběma měřeními. Jelikož se Měsíc pohybuje vůči hvězdám s periodou známou jako siderický měsíc (trvá přibližně 27 a 1/3 dne). Znamená to tedy, že se Měsíc posune v průběhu času přibližně o , což odpovídá 33 úhlovým minutám za jednu hodinu.